Thursday, November 4, 2010

Õpikeskkond

Õpikeskkond
Õpikeskkond. Liitsõna, mille lahti kirjutamine annab ülevaate mõiste kaudsest tähendusest. Õppimine, kui millegi uue omandamine. Keskkond – ümbritsev, mida tajume oma meeltega. See võib olla õppeprotsessi osa, kuid see võib sisaldada ka õppeprotsessi mitte puutuvat.
Õpikeskkond seotud õppeprotessiga, näiteks kasutavad vahendid, tööriistad ning õppesisu:
  • Õppematerjalid (tekstid, õppevideod, audio, fotod, animatsioonid jne)
  • Kodustetööde esitamise
  • Enesekontrollharjutused
  • Hindelised testid
  • Foorumid
  • Jne
Lisaks võib keskkond sisaldada ka vahendeid ja omadusi, mis ei ole otseselt õppeprotsessi sisu, kuid see võib mõjutada sisuga töötamise efektiivsust.
Auditoorium, kus me õpime:
  • Kui suur on ruum
  • Milline on auditooriumi kujunus, värvid, aknad, õppijate paigutus, õppetöö läbiviimise vorm jne.
  • Ruumi valgustatus
  • Lõhnad
  • Helid
  • Õppeprotsessiga ei ole otseselt seotud kasutatav kujundus, tekstivormid
Tänapäeva mõistes liigume mõiste veel keerukamasse tähendusse. Meie õpikeskkond võib asuda kõikjal isegi olukorras, kus me täidame õppeprotsessi kõikvõimalikke ülesandeid. Ka traditsioonilises õppes saaksime valida iseseisvalt oma õpikeskkonna, kui lahkume auditooriumist, võtame raamatu ning asume iseseisvasse õppesse „üksik saar - raamat käes palmi all“. Samas oleks äärmiselt keeruline suhelda – lahendus (asünkroonne) pudelipost vaatamata sellele, et õppeprotsess võtab kaua aega, on lootus, et keegi postitab (ning see jõuab ka minuni) laevaehitamise mudeli.
Õppimine on tänapäeval koondunud suures osas arvutipõhiseks integreeritud „lõputute“ interneti resurssidega. Me saame õppida praktiliselt kõikjal, valida ise aja, kestvuse, taseme jne. Kasutada vahendeid, mis mõjuvad meie meeltele õppeprotsessis efektiivsemalt. Inimeste erinev taju, osad õpivad paremini lugedes, osad kuulates, osad piltidelt.
Oman kogemust töötamisel õpikeskkondades IVA, Moodle, Blackboard õppija ning administraatori rollis. Reaalset õpetaja rollis ei ole osalenud, kuid puutun igapäeva töös kokku ka õppejõu rollidega.
Keskenduksin IVA keskkonnale, sest oman selles keskkonnas suuremat kogemust. Põhistruktuur on lihtne, sisaldab 4 põhimenüüd, kuid süsteemi täpne loogika jäi mulle õpingu perioodil ebaselgeks. See on keskkond, mis oli sobilik e-kursusega alustajale. Õppurid vajasid süsteemist aru saamiseks mitut tundi arvuti klassis. Mitmete funktsioonide kasutamine on keeruline või ei ole need töökorras, sest nende kasutamine ei ole mul siiani õnnestunud.

No comments:

Post a Comment